چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگویی کم نظیر با روزنامه گاردین خواستار آن شد

 که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا با اعزام سفیر به دمشق وعده خود را برای انجام مذاکرات  اثبات کند.

رئیس‌جمهوری سوریه در این گفت‌وگو اعلام کرد: سوریه انتظار دارد آمریکا به‌صورت فوری سفیر خود را به دمشق بفرستد تا حسن نیت باراک اوباما برای مذاکره با کشورهایی که دولت بوش از مذاکره با آنها اجتناب می‌کرد، ثابت شود.

اسد با اشاره به درخواست اوباما از بعضی کشورها برای بازکردن مشت‌هایشان گفت: من فکر می‌کنم که سوریه هیچگاه مشت خود را گره نکرده است و ما حتی در هنگام تهاجم نظامی اسرائیل به غزه از صلح سخن گفتیم. این صحبت‌های بشار اسد در حالی صورت گرفت که گروهی از سناتورهای آمریکایی به رهبری جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به دمشق سفر کرده‌اند تا با مقام‌های سوری دیدار کنند.

وی با اشاره به دیدن علائم مثبت از دولت اوباما، تاکید کرد: ما هنوز در مرحله علامت‌ها و نشانه‌ها هستیم و هیچ‌چیز تا به حال به‌واقعیت تبدیل نشده است. اسد همچنین با استقبال از اعزام هیاتی دیپلماتیک از سوی آمریکا اضافه کرد: ورود اعضای کنگره به سوریه حرکتی مفید است و نشان می‌دهد دولت جدید آمریکا خواهان مذاکره با سوریه است.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین از سفر دیوید پترائوس فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه به دمشق استقبال کرد و اظهار داشت: ما مایل به مذاکره با دولت آمریکا هستیم و تمایل داریم شاهد حضور پترائوس در سوریه باشیم.

اسد با انتقاد شدید از دولت قبلی آمریکا ابراز کرد: بوش در همه مسائل شکست خورد. آنها تلاش زیادی برای تغییر رژیم در سوریه انجام دادند اما تلاش‌هایشان بی‌نتیجه ماند. دلیل عدم‌موفقیت آنها این بود که من عروسکی در دست آمریکایی‌ها نبودم و روابط خوبی با مردم کشورم داشتم. وی همچنین با اشاره به اینکه حمله رژیم صهیونیستی به غزه روند صلح را دچار مشکل کرده است، تاکید کرد که اطمینان دارد مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

رئیس‌جمهوری سوریه با منحصربه‌فرد خواندن نقش آمریکا در روند مذاکرات صلح اعلام کرد: آمریکا نمی‌تواند سوریه را نادیده بگیرد.

ما یک بازیگر در منطقه هستیم، اگر قصد صحبت در مورد صلح را دارید بدون سوریه پیشرفتی نخواهید داشت. اسد روز گذشته همچنین در دیدار با بنجامین کاردین، سناتور دمکرات ایالت مریلند اعلام کرد که سوریه خواهان روابط بهتر با آمریکاست.

کد خبر 75625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز